تبشیر

آخرین مطالب

۱۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

 

 

آشنایی با کتاب مقدس مسیحی

نکته : وقتی می گوییم کتاب مقدس منظور اعم از کتاب های است که یهودیت ومسیحیت دارد؛ اما سیرتایید و چگونگی پذیرش کتابها را رد برخی از کتب در طول تاریخ را بعدا بررسی می کنیم و میزان اعتبار ان را براساس گفته های دانشمندان مسیحی را ذکر خواهیم کرد

در این جا هم به کلیاتی از اسم کتاب ها اشاره شده است و به محتوای ان اشاره نشده است و یا چگونگی نوشته شدن و نویسدگان آن اشاره ای نشده است ودر همین جا باید به حجیت وسندیت این کتب و اعتبار آن از چند منظر توجه داشت

1)      ایا نویسند گان این کتب صرفا کاتب بوده اند یا به آنها الهام شده است

2)      درصورت کاتب بوده اند آیا تغییری در کتب داده اند یا نه آیا حق تغییر داشته اند یا نه؟

3)      درصورتی که به آنها الهام شده بود آیا شانیت الهام را دارند یا نه؟

4)      نظرات اختلافی شدیدی که در تعداد و حجیت هر یک از کتب وجود دارد نشانه چیست؟

5)      چگونگی ساختارکتاب با محتوای آن چه تناسبی دارد؟

6)      منبع اعتبار این کتب از چیست؟

7)      آیا چنین کتابی می تواند بدون انسجام محتوایی و ساختاری راپذیرفت؟

8)      باوجود اشکالات اساسی می توان به عنوان کتاب را دارای حجیت دانست؟

9)      و...

عهد عتیق مجموعا 39 کتاب است

 

 شامل: 17 کتاب تاریخ و احکام

 5 کتاب مواعظ، حکم و نیایش

 17 کتاب نبوات ( یا پیشگوییها )

 

کتابهای تاریخی

یوشع

داوران (قضات)

روت

اول سموئیل،  دوم سموئیل

اول پادشاهان،  دوم پادشاهان

اول تواریخ،  دوم تواریخ

عزرا

نحمیا

استر

پیدایش

خروج

لاویان           تورات

اعداد

تثنیه

کتابهای موعظه وحکمت

 

ایوب

مزامیر

امثال

جامعه

غزل غزلها

کتابهای پیشگویی

عاموس

عوبدیا

یونس

میکاه

ناحوم

حَبَقّوق

صفنیا

حجّی

زکریا

ملاکی

اشعیا

ارمیا

مراثی ارمیا

حزقیال

دانیال

هوشع

یوئیل

 

عهد جدید مجموعا 27 کتاب و نامه

إنجیل (4)

اعمال رسولان

21 نامه

مکاشفه

 

 

نامه اول به تسّالونیکیان

نامه  دوم به تسالونیکیان

نامه اول به تیموتائوس

نامه دوم به تیموتائوس

نامه به تیطُس

نامه به غلطانیان

نامه پولس به فلیمون

نامه به عبرانیان

اعمال رسولان

نامه به رومیان

نامه اول قرنتیان

نامه دوم قرنتیان

نام دوم أفسسیان

نامه به فیلپیان

نامه به کولسیان

نامه یعقوب

نامه اول پطرس

نام دوم پطرس

نامه اول یوحنا

نامه دوم یوحنا

نامه سوم یوحنا

نامه یهودا

مکاشفه یوحنا

اپوکریفا Apocripha

 

در زمان بطلیموس 70 نفر کتاب مقدس را عبری به یونانی ترجمه کردند

در ترجمه ایشان چند کتاب اضافه تر نسبت به ترجمه های اصل وجود داشت

پروتستانها این کتابها را معتبر نمی شمرند ولی ارتدکس ها و کاتولیک ها به آنها اعتقاد دارند

کتاب های طوبیت، اول مکابیان، دوم مکابیان، حکمت یشوع و حکمت سلیمان از این کتابها هستند

اپوکریفای عهد جدید

  • مهدی محمدی
  • ۰
  • ۰

تذکر

گاهی مطالبی که می نویسم بنام نکات

لطفا روش مطالعه و تفکر کنید وزود نتیجه نگیرید چون پروسه تفکری من به این سادگی تشکیل نداده است وبرای رسیدن به این نتایج زمان بر ..... اما فقط از بین این نتایج چند مورد ان هم مختصر بیان می کنم و این هم بخاطر ارادت به همه دوستان هست و مقصودم این است که مطمئنا دوستان عزیز بهتر از من می توانند قلم فرسایی کنند و این مطالب برای شماها بسیار ساده هست اما امید وارم کاستی را ببخشید

  • مهدی محمدی
  • ۰
  • ۰

شخصیت خوانی

به نظر می رسد شخصیت خوانی درمورد افرادتاریخی بسیار مشکل باشد لذا تاریخ را بایددر میان تاریخ خواند نه خود تاریخ  مختصات شخصیت خوانی هم باید به واسطه قرائن مختلف بدست بیایدلذا قضاوتهای ابتدایی معمولا به خطا می رودبه نظر می اید موضوع دیگری بتام شصیت خوانی را باید در بین علوم کنجاند ونیز مولفه های ان را ذکر کرد تاکنترلی باشددر استدلاتی در مورد افراد

باتوجه به این نکته می توانیم دقیقتر و بهتر قضاوت کنیم و خطای کمتر داشته باشیم

  • مهدی محمدی
  • ۰
  • ۰

پولس

هرانسانی می تواندشخصیت حقوقی وحقیقی داشته باشداما به نظر می رسد علاوه بر این دو شخصیت که در دیگران وجود داردیک شخصیت خود ساخته ای هم می تواند وجود داشته باشد این شخصیت خود ساخته را هم خود شخص می تواند بسازد وهم دیگران البته نظرات خاصی در این مورد دارم ونیز دلایلی که این مسئله را بیان کنم اما مختصرومفید که وقت دوستان را نگیرم لذا به مثالی از مسیحیت بسنده می کنم والبته موارد زیادی در مسیحیت ودیگر ادیان وجود دارد من فعلا به همین اشاره می کنم پولس از افرادی هست که در شخصیت خود ساخته بسیار هنرمند بود و اتفاقا به همین دلیل باز خوانی شخصیت او تا بحال ممکن نشده است .

هر نکته ای که می گویم بصورت خاص روی ان تفکر ومطالعه داشته ام

  • مهدی محمدی
  • ۰
  • ۰

شخصیت پولس

شخصیت حقیقی و حقوقی پولس

با آنکه حضرت عیسی(علیه السلام) پطرس را به جانشینی خود برگزیده بود، شخص دیگری به نام «پولس» عملاً موقعیت بهتری پیدا کرد و معمار مسیحیت کنونی شد. نام این شخص در آغاز «شائول»  بود که از نامهای عبری است و تلفظ یونانی آن «سولس» میشود. او پس از قبول مسیحیت، نام خود را به «پولس» تغییر داد. معنای کلمه «شائول» مطلوب و «پولس» هم به معنای کوچک است

وی فردی یهودی بوده است که در تعقیب مسیحیان و آزار ایشان میکوشیده است. (اعمال رسولان 8 :3 )

و حتی در قتل استیفان اولین شهید مسیحیت همکاری میکند و از کسانی بود که در قتل  استیفان اولین شهید مسیحیت شرکت داشت و به آن راضی بود ( اعمال رسولان 58:7)

وی از موافقان قتل استیفان شهید نیز بوده است.(اعمال رسولان 8 :1 )

تمام همتش شکنجه و آزار  نو مسیحیان بود چنانکه کتاب مقدس میگوید :

اما سولس (پولس) بی رحمانه بر کلیسا میتاخت و خانه به خانه گشته زنان و مردان را بیرون میکشید و زندان میافکند (اعمال رسولان 3:8)

 به  قتل و آزار مسیحیان پایبند بود :

سولس همچنان به دمیدن تهدید و قتل بر شاگردان خداوند ادامه میداد

 (اعمال رسولان  1:9)

ادعای مکاشفه

اما در راه دمشق که برای دستگیری مسیحیان آن سامان عزیمت کرده بود نور مسیح را دید و آواز آن حضرت را شنید که او را به خاطر کارهایش توبیخ نمود ، وی که بینائیش را در این حادثه از دست داده بود به دستور مسیح به دمشق رفت و در آنجا توسط شخصی به نام حنانیا بینائیش را بازیافت و از روحالقدس پر شد. (اعمال رسولان 9 :1 ـ17)     

سه سال غیبت

پولس پس از مسیحی شدن هیچ اشتیاقی برای دیدن حواریون و شاگردان مسیح نداشت و اولین ملاقات وی با حواریون سه سال پس از این واقعه بود :

لایق نیستم رسول خوانده شوم

پولس در ابتدای امر خود را در جایگاهی بسیار پایینتر از حواریون می دید:

بزرگترین رسول

اما به فاصلۀ کوتاهی مدعی مقامی بزرگ و جایگاهی سترگ شد.

 

منشا تعالیم پولس

میدانیم که پولس در ابتدا یک یهودی بود و طی یک مکاشفه ادعایی مسیحی میشود و سپس سه سال از چشم ها گنهان میشود و بعد از سه سال مشغول به تبلیغ مسیحیت میشود بدون اینکه شاگردی حواریون را بکند .

ادعا های پولس

به مسیح عیسی فخر میکنیم و بر جسم اعتماد نداریم هر چند مرا در جسم نیز اعتماد است (فیلیپیان 3 :3 ـ4 )

در خود عیبی نمیبینم

در خود عیبی نمیبینم لکن از این عادل شمرده نمیشوم» (اول قرنتیان4 :4 )

روح من همه جا حاضر است

زیرا که من هر چند در جسم غایبم اما در روح حاضرم و الآن چون حاضر حکم کردم در حق کسی که این را چنین کرده است» (قرنتیان 5 :3 )

بر فرشتگان نیز داوری میکنیم

آیا کسی از شما چون بر دیگری مدّعی باشد جرأت دارد که مرافعه برد پیش ظالمان نه مقدسان؟ یا نمیدانید که مقدسان دنیا را داوری خواهند کرد... آیا نمیدانید که فرشتگان را داوری خواهیم کرد !! تا چه رسد به امور روزگار »

 (اول قرنتیان 6 :1 ـ3 )

من می گویم نه خدا

اما منکوحان را حکم میکنم و نه من بلکه خداوند... و دیگران را من میگویم نه خداوند که اگر کسی

اول قرنتیان 7 :10 ـ12

به من اقتدا کنید

ای برادران با هم به من اقتدا نمایید (فیلیپیان 3 :17 )

تمجید به خاطر پول

 اما ای فیلپیان شما هم آگاهید که در ابتدای انجیل چون از مکادونیه روانه شدم هیچ جماعت در امر دادن و گرفتن با من شراکت نکرد جز شما و بس. 16 زیرا که در تسالونیکی هم یک دو دفعه برای احتیاج من فرستادید.

( فیلیپیان 4: 15-17)

  • مهدی محمدی
  • ۰
  • ۰

سلام

با سلام به دوستان عزیزم این پیام فقط و فقط جهت عرض سلام وخسته نباشید به دوستان گلم می باشد که بگم

موفق باشید

  • مهدی محمدی
  • ۰
  • ۰

نکته

نظرات شخصی که در طول مدت مطالعه بدست آورده ام

برخی می گویندنکته اشتراک ادیان در اخلاق است وبه وسیله ی اخلاق می شود همه ادیان را زیر پرچم اخلاق جمع کرد اما به نظر می رسد این درست است ولی همه قضیه هم این نیست جون بنظر می یاد علاوه بر این می توان به مطلب دیگری هم در بین تاریخ اشاره کرد وآن اشتراکاتی است که در بینتاریخ هر دینی می توان یافت وتابه حال از این نکته غفلت شده است وآن در برخی مصادیق تاریخی است که به ذهن بنده رسیده است از باب مثال یک نمونه را میگم

مثلا: در به بیراهه کشاندن هر دینی افرادی نابغه ذهنی اما در درونشان اعوجاج و نادادانی بوده است مثل تفرقه بین73 ملت بین مسلمانان ونیز بین خود مسیحیت وغیره ومصداق بارزبه انحراف کشیدن مسیحیت، پولس است که اتفاقا همین شخص برای مسیحیان مقدس است

لازم به ذکر است که خیلی مختصر گفتم ونیاز به دفاع دارد لطفا در قضاوت عجله نکنید

  • مهدی محمدی
  • ۰
  • ۰

سلام به دوستان

دوستان عز یز منتظر باشید در برخی موار نظرات خاص وبرداشت های تازه ای را در وبلاگ قرار خواهم داد منتظر مطالعه وپیگیری شما هستم یا علی

  • مهدی محمدی
  • ۰
  • ۰

ادامه


 

3. دوران پس از حضرت عیسی (علیه السلام) ( تا 150م)

1/3. عصر رسولان(30-100م):   

 رستاخیز مسیح، عید پنجاهه (پنطیکاست)؛

 کلیسای اولیه؛

 جامعه مسیحی پس ازعیسی(پیروان یعقوب، پطرس و پولس)؛

 پولس حواری (مسیحیت در 40م و مرگ در64م) و انتشار مسیحیت

 

2/3. تدوین عهد جدید:

  معرفی عهد جدید؛

 نویسندگان و تاریخ نگارش بخش های مختلف عهد جدید؛

 تأثیر پولس بر عهد جدید.

 

3/3. وضعیت دینی و اجتماعی مسیحیان:

 

 مقاومت و جفا؛

 تحولات رسم عبادت وتشکیلات کلیسا؛

 تحولات عقاید تا اواسط150م.

 

 

4. کلیسای قدیم کاتولیک (150-1054م)

 

1/4 اختلاف اولیه، اعتقادنامة رسولان و تشریع عهد جدید:

 

 اعتراض ایرنایوس به گنوسی ها و مرقیونی ها

 احیای تعالیم کلیسا، تبلیغ مسیحیت توسط رسولان و اسقفان،

 اعتفادنامة حواریون (150-175م)

جلوگیری از پیدایش فرقه های جدید.

 

2/4. غلبه قطعی و رسمیتِ مسیحیت توسط کنستانتین:

 رشد مسیحیت و زوال عقاید امپراطوری روم؛

 مخالفت امپراطوران با آیین مسیح،

دستور قربانی دربرابر تمثال قیصر؛

 قتل عام مسیحیان و تخریب کلیساها؛

 درگیری 4 قیصر بر سر جانشینی قیصر دیوکلتیانوس،

 پیروزی کنستانتین بر دیگران به کمک صلیب عیسی؛

رسمیت دین مسیح به دستور کنستانتین.

 

3/4. اختلاف آریوسی و اعتقادنامة نیقیه:

 رشد اصول کاتولیکی؛

 اختلاف شدید بر سر رابطة پدر، پسر و روح القدس؛

 دعوت کنستانتین برای حل  مسأله در شورای عام؛

 آریوس: عیسی کلمه و مخلوق است. ازلی نیست. ذات الهی ندارد؛

 آتاناسیوس: عیسی، پسر، ازلی وهمذات پدر است؛

 تشکیل شورای آبای کلیسا در تابستان 325م در نیقیه

 

4/4. اختلافات اصولی مسیحیت و اعتقاد نامة کالسدون:

 

 وحدت در کلیسای غرب؛

 اختلاف در کلیسای شرق (بین انطاکیه و اسکندریه)؛

 تشکیل شورای عام در 431م در شهر کالسدون؛

 تأیید الهی بودن عیسی و مادرش؛

 تکفیر نسطوریوس؛

 وحدت کلیسای شرق با غرب در بحث الوهیت مسیح و اصول کلامی.

  • مهدی محمدی
  • ۰
  • ۰

به دوستان

باعرض سلام به همه دوستان مختلف بودن مطالب وعدم تر تیب نوشته ها بخاطردر نظر گرفتن حال دوستان است

لطفا نظربدید خوشحال میشم

  • مهدی محمدی